Jul jul strålande strul

Det är jul igen. Tiden bara flyger. Sommaren har flytt, hösten har gått. Vi har begravt farmor Elsmarie. För en dryg vecka sedan var det Lucia.

Naomi, Arik, Tammi och Rebecka lussar
Året var 1998 (?) Vi firade Lucia hemma, det måste ha varit på en helg det året. Naomi hade råkat ut för en olycka på dagis (hon hade fastnat i gungan sedan en grabb puttat henne och hon släpades fram och tillbaka mot den isiga mnarken under gungan, ingen vuxen var ute …) Arik var stjärngosse, Tammi var Lucia och Rebecka bodde hos oss.

Pandemin är tillbaka med en ny variant. Igår var vi och tände ljus hos Tammi. Då låg lite snö på kyrkogården. Ännu mer snö kommer nu. Jag har slagit in paket och julskinkan står i kylen. Bara Livia är hemma i år. Arik och Naomi firar jul på sitt håll. De är ju vuxna. Tammi skulle ha varit 29 år. Hon hade nog också varit utflugen. Men det innebär inte att vi inte saknar henne. Att jag inte saknar henne. Och på julen tänker jag alltid på den dikt om julen som Tammi skrev någon gång när hon var sådär 11-12 år. Så nu kommer den i repris!

Jul Jul strålande strul

julklappar hit och dit.

Duscha klockan 6.

Radio 10 i 7.

Kvart över 7 tevekalender.

sov sov soveli sov

Ej vaka uppmärksamt

Ej sov Ej sovelisov

Vaka så uppmärksamt.

TH

———

God jul alla!

Tammi på min födelsedag, den 3 december 2005

Om tammisminne

Jag är Tammis mamma, journalist och författare. Jag bodde tidigare på Öland. Nu bor jag söder om Kalmar.
Detta inlägg publicerades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Lämna en kommentar